Hormonyoga

lotus-978659_1280Yogaövningarna är hämtade från kundaliniyogatraditionen. Passen är anpassade för att ge största möjliga effekt på det kvinnliga hormonsystemet. Vi inriktar oss främst på hypofysen, sköldkörteln, binjurarna och äggstockarna men yogan ger även effekt på övriga körtlar eftersom många övningar jobbar brett och på flera nivåer. Passen kan tränas även av män, som då istället för att fokusera på äggstockarna fokuserar på testiklarna.

De andningsteknikerna vi använder är djupa andetag och kraftfull magandning. Det djupa andetaget är grunden och viktigast för att minska stress och normalisera en stressad och felaktig andning. Magandningen är långsam och kraftfull, cirka två andetag /sek, vilket ger dig djup massage och stor effekt framförallt på äggstockarna. För att förstärka effekten i en specifik körtel avslutar vi ofta övningen med ett rotlås, därefter lägger vi vårt hela fokus på den hormonkörtel vi jobbat med och dit vår uppmärksamhet går, dit går energin.

Hormonyoga – för vem?

Alla kvinnor kan träna medicinsk yoga. Det kan vara speciellt gynnsamt efter 35 års åldern då hormonnivåerna normalt sett börjar sjunka.
Dessutom är hormonyoga bra för de som har:

*Besvär med PMS, PMDS, smärtsamma menstruationer, oregelbunden eller utebliven mens samt PCOS.
*Svårt att bli gravida.
*Olika klimakteriesymptom
*Skörldkörtelbesvär
*Passerat klimakteriet och vill stimulera hormonproduktionen och bevara sin vitalitet.
*Inkontinensproblem

Kvinnor som har eller har haft östrogenberoende bröstcancer bör välja den vanliga Medicinska Yogan/Mediyoga.